سوالات متداول
سوالات متداول
ممکن است برای برخی از شما عزیزان درباره نحوه خرید و یا ارسال کالا و یا ارائه سایر خدمات سوالاتی مطرح شود که ما سعی کردیم در این قسمت تعدادی از سوالات رایج که از ما پرسیده میشود را مطرح نماییم تا با مطالعه آنها سوالات شما پاسخ داده شود
در صورتی که سوال شما مابین سوالات مطرح شده نبود از طریق تماس با ما میتوانید سوال خود را مطرح نمایید تا در اولین فرصت پاسخ دهیم
کلمه آرمیچر برای اولین بار در اواسط قرن نوزدهم به معنای الکتریکی آن یعنی نگهدارنده آهنربا استفاده شد. در مهندسی برق، آرمیچر، سیم پیچ ماشین الکتریکی است که جریان متناوب را حمل میکند. بسته به نوع ماشین الکتریکی، آرمیچر میتواند روی روتور (قطعه چرخان) یا استاتور (قطع ثابت) باشد. سیم پیچ های آرمیچر با میدان مغناطیسی (شار مغناطیسی) در شکاف هوا تعامل دارند. میدان مغناطیسی یا توسط آهنرباهای دائمی یا الکترومغناطیس های تشکیل شده توسط یک سیم پیچ رسانا ایجاد میشود. آرمیچر باید جریان داشته باشد، بنابراین همیشه یک رسانا یا یک سیم پیچ رسانا است که هم جهت میدان و هم جهت حرکت، گشتاور (ماشین چرخان) یا نیرو (ماشین خطی) عادی است. در آرمیچر نیروی محرکه الکتریکی با حرکت نسبی آرمیچر و میدان ایجاد می شود. آرمیچر نقشی دوگانه دارد. اولین مورد این است که جریان را در سراسر میدان حمل کند، بنابراین گشتاور شفت در یک ماشین دوار یا نیرو در یک ماشین خطی ایجاد میکند. نقش دوم تولید نیروی الکتروموتور (EMF) است.هنگامی که ماشین یا موتور به عنوان موتور استفاده می شود، این EMF با جریان آرمیچر مخالفت می کند و آرمیچر نیروی الکتریکی را به صورت گشتاور به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و آن را از طریق شفت منتقل می کند. هسته آرمیچر به جای یک تکه از صفحات فلزی نازک چند لایه تشکیل شده است. ضخامت لمینیتها به فرکانس عرضه بستگی دارد. ضخامت آن تقریباً 0.5 میلی متر است. فولاد سیلیکونی چند لایه برای هسته آرمیچر برای کاهش جریان گردابی و افت هیسترزیس استفاده میشود. سیم پیچ آرمیچر در شکاف های هسته آرمیچر وارد میشود. سیم پیچ آرمیچر برای جلوگیری از تماس مستقیم سیم پیچ با هسته عایقبندی شده است. به طور کلی، سیم پیچ از مس ساخته شده است. اما در برخی موارد برای کاهش هزینه دستگاه از آلومینیوم ساخته شده است. شفت دستگاه برای انتقال انرژی مکانیکی استفاده میشود. این یک میله سفت است که بین دو یاتاقان نصب شده است. طول، سرعت و نقاط باربری برای به حداقل رساندن اعوجاج هارمونیک تصمیم گیری میشود. ضخامت شفت به اندازه کافی برای انتقال گشتاور مورد نیاز دستگاه انتخاب میشود. و باید به اندازه کافی سفت باشد تا بتواند نیروهای خارج از تعادل را کنترل کند. کموتاتور از میله های مسی تشکیل شده است که هر میله با کمک مواد عایق مانند میکا یا پلاستیک از یکدیگر جدا میشود. روی شفت فشار داده میشود و سیم های هر سیم پیچ از شکاف ها خارج میشوند و به میله های کموتاتور متصل میشوند. هنگامی که کموتاتور روی شفت فشار داده میشود، باید دقیقاً با شکاف تراز شود. عملکرد آرمیچر در ماشین DC در یک ماشین DC، دو منبع شار مغناطیسی وجود دارد. "شار آرماتور" و "شار میدان اصلی". اثر شار آرمیچر بر شار میدان اصلی را «واکنش آرماتور» میگویند. واکنش آرمیچر توزیع میدان مغناطیسی را تغییر میدهد که بر عملکرد دستگاه تأثیر میگذارد. اثرات شار آرمیچر را می توان با افزودن یک سیم پیچ جبران کننده به قطب های اصلی، یا در برخی ماشین ها با افزودن قطب های مغناطیسی میانی، متصل به مدار آرمیچر، جبران کرد. در بیشتر ژنراتورها، آهنربای میدان در حال چرخش است و بخشی از روتور است، در حالی که آرمیچر ثابت است و بخشی از استاتور است. هم موتورها و هم ژنراتورها را می توان با آرمیچر ثابت و میدان دوار یا آرمیچر دوار و میدان ثابت ساخت. قطعه قطب آهنربای دائمی یا آهنربای الکتریکی و بخش متحرک و آهنی یک سلونوئید، به خصوص اگر دومی به عنوان کلید یا رله عمل کند، ممکن است آرمیچر نیز نامیده شود. از آنجایی که آرمیچر با سیم پیچی پیچیده میشود، هر زمان که جریانی در سیم پیچ ها جاری شود، میدان مغناطیسی در آرمیچر ایجاد میشود. این میدان با میدان ژنراتور زاویه قائمه دارد و به آن مغناطیس متقاطع آرمیچر میگویند.
زغال های وظیفه انتقال برق به آرمیچر را بر عهده دارند. موقعیت مکانی زغال ها به گونه ای می باشد که بر روی سر سیم های بالشتک لحیم می شوند و جریان برق را از آن جا به آرمیچر منتقل می کنند. زغال ها از یک عدد فنر و همچنین یک عدد پایه درست شده اند و پایه آن ها نیز عموما از جنس پلاستیک می باشد. زغال ها یک در میان منفی و مثبت هستند. زغال مثبت عایق بندی شده و درحالی که زغال منفی عایق بندی ندارد و هر دوی آن ها با بدنه در ارتیاط هستند.
همانطور که توضیح دادیم دریافتید که یکی از بخش های اصلی قطعه مورد نظر ما موتور آن می باشد. ما بخش های قبل توضیحات مربوط به اتوماتیک استارت ذکر کردیم و در ادامه می خواهیم موتور استارت را بیشتر تشریح کنیم. اجزا موتور استارت شامل موارد زیر می شود: پوسته اصلی بالشتکها: هستههای آهنی و سیمپیچها پیچ اتصال بالشتک به پوسته زغالها فنر و پایه نگهدارنده زغال جازغالی پلاستیکی آرمیچر کلکتور آرمیچر (مجموعه لاملها) سیمپیچهای آرمیچر هسته آرمیچر شافت آرمیچر دنده استارت کلاچ پوسته اصلی صورت به عنوان یکی از مهمترین قطعات موتور استارت از جنس استوانه فولادی می باشد و سایر قطعات دورن آن قرار دارند. به طور کلی قطعات داخل موتور استارت به دو بخش اصلی تقسیم خواهد شد این بخش ها شامل بالشتکها و آرمیچر است. بالشتک ها موتور استارت که عمدتا 4 عدد می باشند به وسیله پیچ های مختلفی به پوسته اصلی وصل شده اند. بالشتک ها نیز خود به دو بخش دیگر تقسیم بندی می شوند به طوری که هر کدام از آن ها از دو قسمت هسته آهنی و سیم پیچی که به دور این هسته چرخیده است، تشکیل شده اند. بالشتک موظف است که یک میدان مغناطیسی درون موتور استارت به وجود آورد و این هم مستلزم آهن ربا شدن بالشتک می باشد. بالشتک ها با عبور جریا برق خروجی از سیم پیچ های اتوماتیک استارت از درون خود به یک آهن ربا تبدیل شده و میدان مغناطیسی مربوطه را تشکیل می دهند. درون میدان مغناطیسی حاصل از 4 بالشتک قطب های همنام روبروی یک دیگر و قطب های نا همنام مجاور همدیگر قرار می گیرند. بالشتک ها نسبت به پوسته اصلی عایق بوده و نکته دیگری قابل توجه این که در هر خودرو به تعداد بالشتک زغال استارت نیز وجود دارد که از جنس مس گرافت دار می باشد.
اتوماتیک استارت ها از اجرای مختلفی درست شده اند که عبارت اند از: دو پیچ فیش اتوماتیک پلانجر سیمپیچ ضخیم سیمپیچ نازک پولکی مسی اهرم دو شاخه اگر به صورت کلی به ظاهر ااین قطعه نگاه کنید متوجه دو پیچ و یک فیش خواهید شد به عبارتی دیگر این قطعه در نمای ظاهری انگار فقط از این دو بخش تشکیل شده است. پیچ اولی که به قطب مثبت باتری متصل می باشد پیچ S است. پیچ M پیچ دیگر این قطعه می باشد که برق را به سیم پیچ دور هسته آهنمی (بالشتک) می فرستد. فیش قسمت اتوماتیک به صویچ وصل می شود. اتوماتیک استارت در نمای ظاهری از دو پیچ و یک فیش تشکیل شده است. یک پیچ به نام S شناخته میشود که به قطب مثبت باتری وصل میشود و یک پیچ هم به نام پیچ M که برق از این پیچ راهی سیمپیچ دور بالشتکهای موتور استارت میشود. فیش بخش اتوماتیک هم به سوییچ وصل میشود. در داخل بخش اتوماتیک استارت هم دو سیمپیچ وجود دارد؛ پلاجر، سیم پیچ ضخیم و نازک نیز هر سه درون بخش داخلی اتوماتیک استارت قرار گرفته اند.
استارت خودرو در واقع یک موتور الکتریکی می باشد که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. این قطعه موظف است با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی خودرو را روشن کند. در واقع برق خودرو از باتری حرکت کرده و به استارت می رسد و این قطعه نیز برق دریافت شده را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و آن را در اختیار محور اصلی موتور یا همان میل لنگ قرار می دهد. سیکل احتراقی خودرو با حرکت میل لنگ شروع شده و صورت می پذیرد تا این که اتومبیل مورد نظر روشن شود. نکته حایز اهمیت اینجاست بدانید که موتور های مربوط به اتومبیل های امروزی برای اینکه فعالیت خود را شروع کنند باید به دور معینی (100 دور بر دقیقه) برسند. بعد از این که موتور به مقدار دور تعیین شده رسید به این معنا است که خودرو روشن شده است و از این پس به تا خاموش شدن کردن آن به طور اتوماتیک کار می کند. هنگامی که ما استارت می زنیم در واقع باعث می شویم برق از باتری وارد استارت شود و استارت نیز دور موتور را تا 100 دور افزایش دهد و این مکانیسم به ظاهر ساده از مهمترین عوامل کارکرد مناسب خودرو های امروزی بشمار می رود به طوری که اگر این مکانیسم نباشد نمی توان خودرو را روشن کرد و به زبان عامیانه تر اتومبیل دچار اختلال می شود. استارت خودرو ها معمولا نزدیک موتور خودرو تعبیه می شوند تا بتواند در سریعترین زمان ممکن حرکت دنده استارت را به میل لنگ موتور انتقال داده و خودرو را روشن کند. در ادامه با بررسی استارت خودرو پراید به عنوان یکی از پر سوال ترین خودرو ها از لحاظ عملکرد این قطعه نحوه کار ان را بهتر برای شما علاقه مندان عزیر توضیح خواهیم داد.
چون کلیه خودروهای جدید فاقد نشانگر میزان شارژ دینام میباشد و چراغ شارژ فقط عدم شارژ را اعلام میکند لذا تست هر دو ماه برای اطمینان از مناسب بودن میزان شارژ الزامیست و سبب افزایش عمر باطری میشود
سیم رنگ زرد: سیم دینام به جعبه فیوز و چراغ شارژ سیم رنگ آبی: سیم بین کلید و چراغهای جلو به رنگ آبی است که آبی با راه سفید نور بالا و آبی با راه قرمز نشان دهنده نور پایین است. سیم رنگ قرمز: چراغ نمره و چراغهای کوچک جلو و عقب رنگ سبز: سیمهای متصل کننده مدار باتری به فیوز سیم برق اصلی راهنما: سبز راهنمای سمت راست: سبز و سفید راهنمای سمت چپ: سبز و قرمز چراغ دنده عقب: سبز و قهوهای چراغ ترمز: سبز و بنفش سیم رنگ مشکی: اتصال دنه سیم سفید: چراغهای هشدار دهنده، چراغ روغن و کویل اختلال در سیستم برق میتواند مانع از حرکت خودرو شود. این سیستم برای خودرو بسیاری حیاتی است و نقش مهمی را ایفا میکند.
سیستم گرمایش و سرمایش استارت زدن روشن کردن چراغهای خودرو سیستم صوتی برقراری ارتباط میان کامپیوتر و سایر بخشها بالا و پایین کردن شیشهها جرقه زنی در موتور و ایجاد اشتعال
سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی که انرژی خودرو را تامین میکنند، سیستم برق را تشکیل میدهند. این سیستم عهده دار بخش حیاتی و مهم خودرو است. از این رو با عملکرد این سیستم، نیرو و انرژی کافی به قطعات فنی خودرو میرسد و هرگونه اختلال در آن کارکرد قطعات مرتبط را نیز دچار اختلال میکند.
شب که خودرو را خاموش کردید یکی از بست های باتری را باز کرده و صبح دوباره جای خود نصب کنید و استارت بزنید اگر استارت زد خودرو برق دزدی دارد و اگر نزد باتری خراب است .
عامل سوختن فیوز، عبور جریان بیش از حد از مدار میباشد که این جریان در نتیجه دلایل زیر به وجود میآید: • وجود اتصالی در مدارات • افزدون تجهیزات غیراستاندارد به خودرو • خرابی دینام • اتصال تجهیزات خارجی غیراستاندارد به خودرو ( به عنوان مثال اتصال به فندکی خودرو
در واقع، بوشهای طبق نیز بر اثر حرکت در جای خود، دچار فرسودگی و استهلاک خواهند شد و طبیعی است که پس از مدت زمانی که از عمر مفید آنها سپری شده است، احتیاج به تعویض آنها جهت کارکرد بهینه خودرو خواهید داشت. ناگفته نماند که برخی از رفتارها در حین رانندگی، میتواند عمر این قطعه را اندکی کم یا زیاد کند. در هنگام رانندگی، از ترمزهای ناگهانی، عبور از ناهمواریها و دستاندازهای خیابانها دوری کنید و با رانندگی آرامتر، باعث افزایش عمر سیستم تعلیق خودرو و همچنین بوش طبق شوید. سرویسهای دورهای مناسب در قسمت سیستم تعلیق خودرو، میتواند عمر دیگر قطعات را نیز افزایش دهد. به بیانی دیگر، میتوان گفت کارکرد نامطلوب قطعات خراب، روی دیگر قطعات سالم خودرو نیز تاثیرگذار است و از عمر مفید آنها نیز به میزان چشمگیری میکاهد. با توجه به افزایش قیمت قطعات خودرو، جدیگرفتن مسئله سرویس و نگهداری خودرو، بسیار منطقیتر و اقتصادیتر خواهد بود.
این کار را بهتر است در تاریکی شب انجام دهید. به این صورت که ابتدا خودرو را روبروی دیوار پارک کرده و چراغهای بزرگ آن را روشن کنید. سپس خودرو را خاموش کرده و به وضعیت نور چراغها توجه کنید. اگر نور چراغهای بزرگ خودرو بدون تغییر روشن ماند، این بدان معناست که دینام باتری را شارژ نمیکند. اما اگر نور چراغها کم شدند و یا نوسان داشتند، دینام باتری را شارژ میکند.
کالاهایی که از شرکتهای داخلی تامین میگردد دارای ضمانت خود شرکت است و کالاهای وارداتی نیز اگر تحت نام شرکتی باشد که ضمانت داشته باشد دارای ضمانت آن شرکت است کالاهایی که ما از آنها اطمینان خاطر داریم نیز دارای 3 ماه ضمانت از طرف ما میباشد.
خرید کالا هم میتواند حضوری تحویل گردد و هم با پیک و یا پست به محل مورد نظر شما ارسال میگردد و در صورت ارسال هزینه ارسال با شما خواهد بود
برای خرید ، کالای مورد نظر خود را انتخاب و به سبد سفارش انتقال دهید پس از اینکه کل کالاهای مورد نظر در سبد قرار گرفت با نام کاربری وارد سیستم شوید و از منوی سبد سفارش تکمیل سفارش را انجام دهید . سفارش برای ما ارسال میشود و با شما تماس گرفته میشود و مبلغ اعلام و پس از واریز آن کالا ارسال میگردد