لامپ

لامپ

لامپ

Device

درطول سال های گذشته تکنولوژی‌های گوناگونی برای تامین روشنایی خودرو معرفی شده است. از لامپ‌های شعله‌ی استیلن تا لیزر در لامپ‌های خودرو استفاده شده است. اما سه تکنولوژی معمول امروزی لامپ‌ ها: هالوژنی (HID) ، زنون و LED (هدلایت) می‌باشند که در این مقاله از توربومگ به آنها اشاره می‌کنیم و توضیحاتی را در مورد این محصولات ارائه می‌کنیم و در نهایت برای چند خودروی خاص که در سطح خیابانهای ایران درحال تردد هستند، بهترین آرایش لامپ را پیشنهاد می‌دهیم. با ما همراه شوید.

لامپ های هالوژنی (HID) لامپ‌های هالوژنی معمول‌ترین نوع لامپ‌های مورد استفاده در خودروهای شهری و جاده‌ای می‌باشد. هزینه‌ی تولید این نوع لامپ‌ها به نسبت پایین است و تعویض آنها بسیار ساده می‌باشد. در داخل حباب این لامپها یک رشته سیم بسیار نازک از جنس تنگستن قرار دارد و تمام حباب توسط گاز هالوژنی پر شده است. با اتصال برق به این رشته‌ی تنگستن حرارت زیادی تولید می‌شود و در نتیجه سیم تنگستن شروع به درخشش می‌‌کند. حرارت زیاد تولیدی توسط این لامپ‌ها هیچ آسیبی به خودرو و کاسه چراغ وارد نمی‌کند. رنگ نور تولید شده توسط لامپ‌های هالوژنی بین 3200 تا 5000 کلوین متغیر است. یکی از نقاط ضعف این چراغ‌ها عدم توانایی دست‌یابی به نور با دمای 6000کلوین است . لامپ‌های زنون (Xenon HID) استفاده از تکنولوژی زنون و لامپ‌های زنون درجاده رو به افزایش است. این لامپ‌ها در خودروهای مدرن به صورت استاندارد و توسط کارخانه نصب می‌شوند. نور سفید این لامپ‌ها ظاهری زیبا و خیره کننده به خودرو می‌بخشد. حباب‌های زنون نوری سفیدتر و با درخشش بیشتر تولید می‌کنند و با توجه به تغییر نحوه‌ی تولید نور در این لامپ‌ها طول عمری به مراتب بیشتر دارند. در این لامپ‌ها به جای گرم شدن یک سیم نازک، دو الکترود با ایجاد اختلاف سطح پتانسیل الکتریکی، گاز داخل لامپ ملتهب می کنند و نوری با چگالی بسیار بالا و درخشش زیبا ایجاد می‌کند. نور تولیدی این لامپ‌ها دمای 6000 کلوین را به راحتی پشتیبانی می‌کند و شفافیت بسیار بیشتری نسبت به لامپ‌های هالوژنی دارند. یکی از نقاط ضعف این لامپ‌ها نیاز به زمان چند ثانیه‌ای برای گرم شدن گاز و رسیدن به حداکثر تابش است. این لامپ‌ها گاها نیاز دارند که چندبار روشن و خاموش شوند تا التهاب گاز زنون داخلی به حد مطلوب برسد و تابش نور به حداکثر چگالی برسد. کیت‌های تبدیل لامپ هالوژنی به زنون (HID Conversion Kits) اگر خودروی شما به صورت استاندارد از لامپ‌های هالوژنی استفاده می‌کند و شما به دنبال نصب لامپ زنون هستید، باید از این کیت‌ها به منظور تطبیق سیستم برقی خودروی خود با لامپ‌ها زنون استفاده کنید. این کیت‌ها یک لامپ زنون هستند که به همراه یک ترانس به سیم‌کشی فابریک خودروی شما وصل می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده اند که به راحتی در محل نصب لامپ‌ها هالوژنی نصب شوند. درنظر داشته باشید که حرارت تولیدی توسط لامپ زنون از لامپ هالوژنی بیشتر است و درصورت استفاده از این لامپ‌ها امکان آسیب رسیدن به کاسه‌چراغ به وجود می‌آید. به هنگام خرید این کیت‌ها حتما به کیفیت و قدرت آنها توجه کنید. کیفیت این کیت‌ها بر روی تاثیرات جانبی که بر روی سیم کشی فابریک خودرو دارند بسیار مهم و موثر است. همواره از بهترین تکنولوژی روز استفاده کنید و همچنین تا یکسال گارانتی را برای استفاده از این کیت‌ها درخواست کنید. هدلایت (LED) یکی از بالاترین سطوح تکنولوژی روز دنیا به منظور تولید نور و تامین روشنایی جلوی خودرو، حباب‌های نوری ال‌ای‌دی است. این لامپ‌ها به دلیل تولید نوری بسیار سفید و شفاف به سرعت درحال توسعه هستند. علاوه‌ بر این بازده تولید نور در این لامپ‌ها بسیار بالاست و برق مصرفی آنها در مقابل میزان نور تولیدی کم است. عمر طولانی دارند و نسبت به ارتعاشات خودرو بسیار مقاوم هستند. بدون اینکه بحث علمی را به فیزیک کوانتوم و انیشتین بکشانیم، تنها اشاره می‌کنیم که این لامپ‌ها از الکتورن‌ها منفی به منظور تولید فتون نوری استفاده می‌کنند. این تخلیه‌ی الکترونی و تولید فتون هزاران بار در ثانیه صورت می‌گیرد و درنتیجه تابش نور آنها به صورت کاملا پیوسته ظاهر می‌شود. این تبدیل انرژی سطح بالا از الکترون به فتون موجب تولید نور با کیفیت و شفاف و همچنین با دمای 7000 کلوین می‌شود. از آنجا که در این لامپ‌ها نه خبری از سیم نازک است و نه گاز ملتهب، قطعه‌ای برای فرسوده شدن در آنها وجود ندارد و درنتیجه عمری بسیار طولانی دارند.

لامپ‌های LED درحال حاضر در خودرو‌های کمی استفاده شده و با توجه به سطح تکنولوژی متفاوت‌ انها در تولید نور ، سطح پشتی که جاذب الکترون‌ها آزاد شده است نیاز به خنک کاری دارد. این نیاز به خنک شدن موجب شده که نصب آنها سخت و یا حتی نیاز به ایجاد تغییرات داخلی باشد. لیزر ؛ جدیدترین تکنولوژی تامین روشنایی خودرو تکنولوژی لیزر به نوعی داغ ترین موضوع تامین روشنایی در خودرو است. خودروسازان پیشرو جهانی همچون آئودی درحال تحقیق و توسعه بر روی این لامپ‌ها هستند. گزارشات واصله حاکی از این موضوع است که سطح تابش، درخشش و عمر این نوع از لامپ از تمام گونه‌ها دیگر بیشتر است . نام این تکنولوژی به این معنی نیست که شما در مقابل خودروی خود، دو خط نور لیزری بسیار پرقدرت دارید که توانایی ذوب کردن چشم‌های راننده ی مقابل را دارد، بلکه لیزر در داخل لامپ به تعداد زیادی آینه و سطوح شکست نور تابیده می‌شود و یک تابش قوی و یکپارچه از نور را در مقابل خودرو ایجاد می‌کند. طبق محاسبات تئوری تکنولوژی لیزر نوری تا صد برابر قوی‌تر از LED دارد حال آنکه مصرف برق آن دو سوم شده است. تنها مشکل حال حاضر این تکنولوژی، حرارت بسیار زیاد تولیدی توسط لیزر است که نیاز به بازطراحی چراغ‌های خودرو را به دنبال دارد.

دیدگاه ها (0)

    دیدگاه خود را بیان کنید