خودروی پراید
بررسی خودروی پراید ساخت شرکت سایپا
پراید خودرویی است که تولید آن در کره جنوبی به ترتیب با نامهای فورد فستیوا و پراید آغاز شد. تولید این خودرو از سال ۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا آغاز شد؛ که در کره جنوبی در مدلهای DM و FS و همچنین مدل سدان که به آن بتا نیز گفته میشد، تولید میشدهاست. مدلهای اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو در زمان ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد.
پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سالها فروش خوبی داشتهاست اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش میرود برای مثال مدلهای هیوندای اکسنت، شورولت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمتترین خودروهای این شرکتها هستند؛ در صورتی که پراید به عنوان ارزان قیمتترین خودرو سایپا فناوری قدیمی و ایمنی نامناسبی دارد و هیچ آپشنی ندارد. این موارد باعث انتقادات فراوانی در سالهای گذشته شدهاست. پس از سالها جدال بر سر آن در تیرماه ۱۳۹۹ توقف تولید شد. پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدلهای مختلف تولید شدهاست. مدلهای مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچبک ۱۱۱، یک مدل لیفتبک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ میشوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانیهای جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته میشد و مدل هاچبک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت. سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانستهاست. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدلهای ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ بهترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، سایپا کوییک و ساینا جایگزین مدلهای پراید میشوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفهٔ یکماهه در تولید را تجربه کردهبود و در بهمنماه ۱۳۹۸ یک مدل جدید از خودرو سایپا ۱۵۱ با نام سایپا ۱۵۱ پلاس آغاز به تولید کرد؛ و تنها فرق آن با سایپا ۱۵۱ معمولی آن است که دارای نمایشگر، کفپوش چرمی، آینهبغلهای برقی و راهنمادار بود که هم اکنون این مدل از پراید یعنی ۱۵۱ پلاس در دست تولید بود. پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد طراحی شد. نسل نخست این خودرو که در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا به فروش رسید.
این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد. شرکت سایپا با ایجاد زنجیرهای از قطعهسازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعهسازان بخش خصوصی سعی در بومیسازی تولید خودروی پراید نمود و آن را با نامهای نسیم (پراید هاچبک)، صبا (پراید سدان)،سفری (پراید استیشن)، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد. در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نامهای جدید:سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۴۱ و سایپا ۱۵۱ تولید میکند.
دیدگاه ها (0)