اتوماتیک راهنما
اتوماتیک راهنما
این دستگاه کوچک سیلندری شکل، اغلب در صفحه فیوز زیر داشبوررد خودرو قرار دارد. اتومات راهنما معمولا ارزان قیمت است و با اطمینان، مدت زمان زیادی کار میکند.
داخل اتومات راهنما، تعدادی اجزای ساده قرار دارند: ۱. اتصال الکتریکی که جریان برق را به سیم هدایت میکند ۲. فنر فولادی که کمی خم شده است و به اتصال الکتریکی وصل میشود ۳. سیم مقاوم در برابر جریان، که به دور قسمت کوچکتر فنر فولادی پیچیده شده است زمانی که راننده دسته راهنما را رو به پایین فشار میدهد، اتومات راهنما به لامپهای چراغ راهنما وصل میشود و چراغ راهنما شروع به چشمک زدن میکند. در این حالت مدار کامل شده و جریان برق اجازه عبور پیدا کرده است. در ابتدا، فنر فولادی با اتصال الکتریکی تماس ندارد؛ بنابراین تنها چیزی که جریان را دریافت میکند، مقاومت است. جریان الکتریکی در طول سیم مقاومت کننده، جریان پیدا میکند و قطعه کوچکتر فنر فولادی را گرم میکند؛ سپس راه خود را به سمت چراغ راهنما ادامه میدهد. در این مرحله میزان جریان بسیار کم است، به طوری که چراغ حتی کمترین روشنایی هم ندارد. در زمانی کمتر از یک ثانیه، قسمت کوچک فنر فولادی به اندازه کافی گرم میشود؛ به طوری که منبسط شده و قسمت بزرگتر و انحنادار فنر را صاف میکند. این عمل موجب میشود که فنر انحنادار به اجبار با اتصال الکتریکی تماس پیدا کند؛ بنابراین جریان برق بدون هیچ ممانعتی از مقاومت به سمت چراغهای راهنما جاری میشود. زمانی که هیچ جریانی از مقاومت عبور نمیکند، فنر به سرعت خنک میشود و مجددا به حالت قبل خود بر میگردد و باعث قطع مدار میشود. این چرخه مجددا شروع میشود و قطع و وصل جریان، با سرعتی معادل یک یا دو بار در ثانیه اتفاق میافتد. حال نگاهی به مکانیزم پسزن چراغ راهنما میاندازیم که هنگامی راننده گردش خود را تمام میکند، به طور خودکار غیر فعال میشود.
چراغ راهنمای با مکانیزم پسزنی خودکار اکثر خودروها مکانیزمی دارند که چراغ راهنما را پس از پایان گردش، خاموش میکنند. شما در مسیر مستقیم در حال رانندگی هستید و چراغ راهنمای سمت راست را روشن میکنید. سرعت خود را کم میکنید و فرمان را به سمت راست میچرخانید. چراغ راهنما همچنان در حال چشمک زدن است. هنگامی که چرخش به پایان رسید و فرمان را به سمت چپ بر میگردانید، چراغ راهنما خاموش میشود و دسته به وضعیت اولیه خود باز میگردد. این عمل چگونه انجام میشود؟ روی حلزونی (مارپیچ) فرمان، توپی شکافداری وجود دارد. چهار شکاف با فواصل برابر در اطراف توپی قرار دارند. هنگامی که چراغ راهنما روشن شود، اهرمی پلاستیکی که در داخل سوئیچ چراغ راهنما قرار دارد، وارد مسیر این شکافها میشود. هنگامی که شما دسته راهنما را به سمت بالا میبرید تا چراغ راهنمای سمت راست را فعال کنید، یک غلتک فنردار داخل شکاف در محفظه سوئیچ قرار میگیرد و دسته راهنما را در جای خود نگه میدارد. به طور همزمان یک اهرم پلاستیکی در داخل مسیر توپی، ایجاد فشار میکند. هنگامی که توپی به گردش خود در جهت ساعتگرد ادامه میدهد، شکافها با اهرم پلاستیکی برخورد میکنند و با تکان خوردن باعث دادن اجازه عبور به توپی میشوند. وقتی که فرمان دوباره به سمت چپ بچرخد، توپی در خلاف جهت پادساعتگرد خواهد چرخید و اهرم پلاستیکی را در جهت مخالف فشار میدهد. این عمل غلتک فنردار را مجبور میکند تا از شکاف خارج شده و دسته راهنما به موقعیت میانی خود برگردد.
دیدگاه ها (0)