معرفی اجزا و لوازم یدکی سیستم برق خودرو

معرفی اجزا و لوازم یدکی سیستم برق خودرو

لوازم برقی

Device

میتوان به حتم گفت از زمانی که شما اقدام به راه اندازی خودروی خود میکنید تا زمانی که به مقد خود میرسید و آن را خاموش میکنید در تمام این مراحل یکی از سیستم های خودرو دائم در حال فعالیت میباشد . این سیستم امکان فعالیت سیستم های دیگر را فراهم میکند و حذف آن مساوی با اختلال در کارکرد تمام سیستم های دیگر خودرو از جمله سیستم موتور ، سیستم خنک کنده ی موتور و یا حتی سیستم های دیگر یعنی سیستم تعلیق و سیستم ترمز میشود . در این بحث به معرفی اجزا و لوازم یدکی سیستم برق خودرو خواهیم پرداخت . از آنجا که سیستم برق خودرو پیچیده ترین و گسترده ترین سیستم خودرو است پس تصمیم گرفتیم تا در چندین مقاله بحث در رابطه با این سیستم را پیگیری کنیم . حال با بخش اول همراه شما هستیم . سیستم برق خودرو ، بسیار گسترده و حیاتی برای انجام بخش اعظم وظایف هر خودرو میباشد . این سیستم شامل سیستم های زیر مجموعه بسیار زیادی است که هرکدام وظایف خاصی دارند و به صورت مکمل با دیگر سیستم های برقی یا غیربرقی خودرو کارمیکنند. احساس نیاز به این سیستم از لحظه ای که قصد باز کردن درب ماشین را دارید تا لحظه ای که به مقص رسیدید و میخواهید خودرو را قفل کنید بسیار زیاد است. هنگامی ک قصد سوار شدن به خودروی خود را دارید ، گاها توسط دزدگیر، این کار را انجام میدهید ، در همین ابتدا شما از باتری ، مدار های دزدگیر ، فیوز ها ، چراغ های راهنما و …. و متعلقات آنها که شامل سوکت ها و سیم های رابط میباشد استفاده کرده اید. سپس هنگام روشن کردن خودرو ابتدا سیستم امولایز فعال میشود تا صحت کلیدی که وارد سویچ میشود را برای روشن کردن خودرو تایید کند. چرخاندن سویچ چند مرحله میباشد که سیستم امولایزر در مرحله اول فعال میشود ، درمراحل بعدی مدارهای مربوط به آمپرهای پشت فرمان ، مدار چراغ های خودرو مدار سیستم سوتی و…. فعال میشوند. همچنین همزمان بعضی مدارها و قطعات و اجزای آن ها فعال میشوند ولی فعلا شروع ب کار نمیکنند ؛ مانند مدار مربوط به پمپ بنزین که هنگام باز کردن سویچ فعال میشود و پس از روشن شدن نوتور ، شروع به کار میکند. آخرین مرحله سویچ باعث فعال شدن کلیه مدار ها و سیستم های خودرو میشود .

دسته بندی ابعاد عملکرد سیستم برق خودرو به طور کلی سیستم برق خودرو را از سه جنبه میتوان بررسی کرد: 1- جنبه مکانیکی : آن که برای هدف اصلی یک خودرو که حرکت میباشد مورد نیاز است. 2- جنبه کنترلی : مثل مدارهای چراغ ها ،مدارهای ترمز و… 3- جنبه امنیتی و رفاهی : سیستم صوتی، تهویه کابین سرنشینان، سیستم دزدگیر و ... جریان برق مورد نیاز سیستم های برقی خودرو از باطری اسیدی که زیر کاپوت قرار دارد تامین میشود. این باطری شامل مایعی به نام اسید باطری است و توسط جریان برق ایجاد شده توسط دینام ، مجددا شارژ میشود. از مهم ترین سیستم های برقی خودرو ، سیستم جرقه زن است . این سیستم از اجزای مختلفی مانند دلکو ، کویل ، شمع ، وایر شمع و… تشکیل شده است که وظیفه آن ایجاد جرقه برای احتراق درون سیلندر میباشد. جریان برق پس از خروج از باطری توسط کویل و دلکو تقویت شده و به صورت جرقه های متناوب که با عملکرد موتور هماهنگ است کار میکند . شرح کامل نحوه عملکرد و قعطعات و لوازم یدکی سیستم جرقه زنی را در مقاله مربوط به آن مفصلا شرح خواهیم داد .

برخی اجزا و قطعات سیستم برق خودرو همانطوری که در ابتدا گفتیم ، سیستم برق خودرو شامل قطعات بسیار زیادی است که در این مقاله ، قسمت های اصلی آن را مختصرا توضیح میدهیم : باتری و دینام باتری منبع برق‌رسانی در خودرو محسوب می‌شود و تمامی برق مورد نیاز خودرو از آن تأمین می‌شود. اما مگر باتری خودرو تمام نمی‌شود ؟ دینام وظیفه پر نگه داشتن باتری را برعهده دارد و کار آن مثل شناورها در کولرهای آبی است. انژکتور کار انژکتور مانند کاربراتور است و وظیفه ترکیب سوخت و هوا و تزریق آن به موتور را بر عهده دارد ، با این تفاوت که این کار را بسیار دقیق‌ تر از کاربراتور انجام می‌دهد . کویل کویل وظیفه تقویت ولتاژ برق باتری را برعهده دارد. جریان مستقیم ایجاد شده توسط باتری ۱۲ولت است و ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد جرقه بین ۲ الکترود شمع خودرو در حدود ۷۰۰۰ ولت . این افزایش و تقویت ولتاژ توسط کویل انجام می‌شود . وایر شمع جریان الکتریسیته باید به شمع‌ها برسد تا جرقه ایجاد شود و این کار توسط وایر شمع و لایه عایق آن انجام می‌شود . کامپیوتر خودرو در خودروهای انژکتوری برای تنظیم و کنترل مقدار سوخت مصرفی از کامپیوتر استفاده شده است . از دیگر کاربردهای کامپیوتر می‌توان به افزایش‌دهنده امنیت و امکانات رفاهی خودرو و البته عیب‌یاب پیشرفته اشاره کرد. مدارهای سیستم برق خودرو این سیستم برای انجام وظایف مختلف از مدارهای مختلفی تشکیل شده است مانند : مدار سیستم جرقه زنی ، مدار دینام و استارت ، مدار سیستم خنک کننده (مدار فن خنک کننده) ، مدار چراغ های جلو و عقب ، مدار چراغ های راهنما ، مدار قفل مرکزی و دزدگیر ، مدار گرمکن شیشه عقب که شامل المنت ها و سوکت های مخصوص میباشد ، مدار بخاری، مدار برف پاک کن و… که در مقالات بعدی نحوه عملکرد همه را شرح میدهیم و درباره انواع لوازم یدکی مدارهای مختلف سیستم برق خودرو توضیحات کافی خواهیم داد . انواع لوازم یدکی سیستم برق خودرو این سیستم قطعات و لوازم یدکی مختلفی دارد.مانند : استپر موتور ، پتانسیومتر ، رله اصلی ، رله فن دودور ، سنسور ساژم ، سنسور دمای آب ، سنسور دور موتور ، سنسور سرعت ، سنسور فشار و دمای هوا ، سنسور موقعیت دریچه گاز ، سوئیچ درب ها ، سوئیج موتور ، سنسور روغن ترمز و…. انواع لامپ ، لامپ چراغ جلو ، لامپ چراغ ترمز و…. شمع ، وایرشمع ، دینام ، فولی دینام ، دلکو ، کویل ، دوشاخه استارت فنر دار ، سیم فیوز ، جعبه فیوز برق اصلی داخل موتور ، مغزی فندک ، کلید صندوق عقب ، کلید ترمز دستی ، تقویت شیشه بالابر ، رله مقاومت فن کولر ، سوکت رابط چراغ جلو ، سوکت چراغ خطر عقب ، سوکت رله فن کاربراتور ، سوکت دوخانه ، سوکت راهنما روی گلگیر ، سوکت چراغ جلو سرامیکی ، و… برای اطلاع از انواع دیگر لوازم یدکی سیستم برق خودرو از سایت بازدید کنید . پیچ فولی دینام ، قرقره شیشه بالابر ، طلق های چراغ ها ؛ طلق چراغ جلو ، طلق چراغ سقف ، طلق چراغ صندوق عقب ، راهنما روی گلگیر ، طلق راهنما روی سپر ، واتر پمپ ، اویل پمپ ، پمپ بنزین ، فولی واتر پمپ ، بوستر ترمز ، شیلنگ بوستر ترمز ، واشر واتر پمپ ، کورکن دلکو سوراخ دار ، وکیوم دلکو کاربراتور .

دیدگاه ها (0)

    دیدگاه خود را بیان کنید