استارت

استارت

استارت

Device

اصولا”برای روشن کردن موتور خودرو به ۴ عنصر اصلی نیاز داریم تا موتور خودرو روشن و مشغول به کار شود؛ که به شرح ذیل هستند: ۱- مخلوط سوخت و هوا ۲- متراکم کردن سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی ۳- جرقه با ولتاژ بالا برای اشتعال و ترکیب سوخت و هوا ۴- حرکت دوار میل لنگ خودرو و نهایتا” حرکت پیستون‌ها درون سیلندر با حداقل دور در حدود ۱۰۰ دور بر دقیقه یا RPM که همان استارت است.

یادی از هندل در زمان‌های نه چندان دور خودروها این حرکت دوار را بوسیله ابزاری بنام هندل که توسط راننده به سرعت میل لنگ متصل و چرخانده می‌شد، دریافت می‌کردند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت استارت این ابزار از ابزارهای اصلی خودرو حذف و به فراموشی سپرده شد. در حال حاضر خودروها برای روشن شدن موتورشان حرکت دوار را از استارت دریافت می‌کنند. انواع استارت خودرو 1.استارت گیربکسی این مدل استارت خودرو برای پیشرانه های دارای حجم بالا یا موتورهای برخوردار از تعداد سیلندر بیشتر، در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شود. در این نوع استارت ها، به منظور دستیابی به گشتاور بیشتر ضمن استفاده از چرخ دنده مخصوص، از یک قطعه با عنوان گیربکس استفاده می گردد. از طریق چرخ دنده تعبیه شده فرآیند تبدیل گشتاور به راحتی انجام می شود. در نتیجه علاوه بر جلوگیری از اشغال فضای اضافی به وسیله گیربکس، جریان مصرفی نیز کاهش چشمگیری پیدا می کند. 2.استارت دنده مارپیچی کشویی از نمونه های دیگر استارت ماشین می توان به استارت دنده مارپیچی اشاره نمود. اتومات استارت تعبیه شده در ساختار این مدل در درجه اول برق تولید شده از باتری را به موتور استارت انتقال می دهد. علاوه بر این، استارت دنده کشویی با درگیر کردن دنده فلایویل، موجب روشن شدن پیشرانه خودرو می شود. 3.استارت مدل دنده مارپیچی در استارت از نوع دنده مارپیچی، غالبا استارت از اتومات به صورت جدا طراحی می شود. گیر کردن دنده استارت در هنگام روشن شدن موتور و به تبع آن، عمل نکردن پیشرانه، یکی از مشکلات رایج و متداول این نوع از استارت های خودرو محسوب می شود. استارت خودرو چیست و چگونه کار می کند؟ استارت خودرو از جمله قطعات راه انداز خودرو محسوب می گردد که وظیفه به چرخش در آوردن اولیه موتور را برای روشن نمودن خودرو بر عهده دارد. استارت امروزی ، نوع پیشرفته ای از هندل های قدیمی در خودروهای اولیه محسوب می گردد که با به چرخش در آوردن اولیه موتور، باعث روشن شدن آن می گردد. در ادامه قصد داریم در رابطه با استارت خودرو مطالبی را عنوان کرده و نحوه کار این قطعه را در خودروها شرح دهیم. همانطور که اشاره شد، استارت خودرو یک موتور الکتریکی می باشد که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. در یک استارت خودرو ، برق از باتری گرفته شده و در طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد که این عمل باعث می شود، چرخ دهنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند. برای روشن شدن موتور خودرو، نیاز است که دور موتور به حداقل دور راه اندازی لازم در خودرو برسد. این دور موتور حداقلی در موتور خودروها معمولا 100 دور بر دقیقه می باشد. وظیفه استارت خودرو ، رساندن دور موتور خودرو به این میزان حداقلی برای راه اندازی خودرو می باشد. هنگامی که سوئیچ را می چرخانیم، انرژی الکتریکی از باتری به استارت ارسال شده و استارت با چرخاندن موتور، باعث روشن شدن خودرو می گردد. استارت یک موتور الکتریکی است که با استفاده از سیم پیچ های درون خود و زغال های بکار رفته در آن، با ورود جریان الکتریکی به آن، درون خود یک میدان مغناطیسی ایجاد می نماید که این میدان باعث چرخاندن با سرعت ارمیچر درون استارت می گردد. این عمل باعث می گردد چرخ دنده در جهتی که تنظیم شده است، به چرخش در آمده و همزمان موتور خودرو را نیز به چرخش دربیاورد. معمولا استارت به نوعی طراحی می گردد که فقط در یک جهت قابلیت چرخش داشته باشد. این امر به آن جهت است که پس از روشن شدن خودرو، دور موتور خودرو باعث چرخش استارت در جهت معکوس و در نتیجه آسیب به قطعات استارت نگردد. در برخی طراحی ها نیز ، استارت خودرو به گونه ای طراحی شده است که هنگام کار، چرخ دنده استارت کمی به جلو هل داده می شود و با موتور درگیر می گردد و هنگامی که خودرو روشن می گردد و با رها کردن سوئیچ، چرخ دنده استارت به سر جای خود بازگشته و از درگیری با موتور رها می گردد. در این صورت اگر سوئیچ را پس از روشن شدن خودرو همچنان نگه داشته باشیم و خودرو درحال استارت خوردن باشد، به دلیل غیر هماهنگی دور موتور و دور استارت، ممکن است قطعات داخلی استارت درهم شکسته گردد و باعث بروز خسارت به خودرو گردد. اجزاء استارت • پوسته استارت • بالشتک‌ها • سیم پیچ • اتوماتیک • دنده استارت • آرمیچر • زغال استارت • کلگی استارت • درپوش انتهای استارت علائم خرابی استارت خودرو به طور کلی، برای استارت خوردن موتور خودرو فرآیندهای مختلفی مانند ترکیب شدن سوخت و هوا، متراکم شدن هوا و سوخت و ایجاد جرقه با ولتاژ بسیار بالا انجام می شود. با این حال در برخی مواقع به علت بروز مشکل فنی در استارت، فرآیند احتراق خودرو به صورت کامل انجام نمی شود. در خرابی استارت ماشین عوامل و علل مختلفی تاثیرگذار هستند. خراب یا خالی شدن باتری خودرو، یکی از نشانه های معیوب شدن استارت ماشین محسوب می شود. در برخی مواقع، ایراد پیدا کردن استارت در اثر قطع شدن سوئیچ یا سیم کشی این قطعه بروز پیدا می کند. قفل شدن موتور، خرابی سیم کشی و اتصالات را می توان از دیگر نشانه های خرابی و مشکل پیدا کردن استارت خودرو به حساب آورد. در صورت شکستگی دنده استارت یا چسبیده شدن شاتون ها و یاتاقان های مربوط به میل لنگ، شاهد قفل شدن موتور خواهیم بود. همچنین، تمام شدن زغال استارت، چسبندگی، جدا شدن اتصالات، گیر کردن زغال ها به علت کثیفی و بروز ایراد در موتور استارت، سایر علائم و نشانه های خرابی این قطعه را شامل می‌شود. ناگفته نماند که با خراب شدن استارت، روشن شدن پیشرانه خودرو تحت هیچ شرایطی صورت نگرفته و ماشین قادر به حرکت نخواهد بود.

چگونه قدرت استارت زدن ماشین را افزایش دهیم قدرت استارت خودرو بستگی زیادی به شرایط عملکرد این قطعه و حتی شرایط محیطی دارد. به عنوان مثال زمانی که دمای موتور کاهش پیدا می‌کند، قطعات داخل مقاومت بیشتری برای حرکت دارند و حتی باتری نیز ضعیف‌تر از شرایط عادی عمل می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان از هیترهایی استفاده کرد که بوسیله انتقال گرما قطعات موتور و روانکار داخل آن را گرم می‌کند. به طور قطع استفاده از روغن موتور مرغوب تاثیر زیادی در عملکرد نرم‌تر موتور مخصوصا درحالت شروع به فعالیت این مجموعه دارد. بهترین نوع از روغن نیز در حال حاضر انواع سنتتیک آن است. همچنین در چنین شرایطی اگر در طی فصل گرما از باتری مناسب استفاده کرده باشید اطمیان خاطر بیشتری از شرایط باتری خواهید داشت، پس از اطمینان از سلامت کامل قطعات برقی از جمله باتری و خود استارت؛ استفاده از روغنی با گرانروی کمتر (سبک‌تر) و ساختار سنتتیک می‌تواند استارت سریع‌تری را برای موتور به ارمغان بیاورد. البته توجه داشته باشید که برخی از خودروهای قدیمی به دلیل فاصله زیاد بین قطعات امکان استفاده از روغن‌های سنتتیک با گرانروی‌های پایین را ندارند. برای این خودروهای می‌توانید از روغن‌های معدنی (مینرال) با درجه گرانروی پایین‌تر از روغن‌های استفاده شده در فصل تابستان استفاده کنید.

دیدگاه ها (0)

    دیدگاه خود را بیان کنید