دینام
دینام
دینام یا ژنراتور در واقع یک تولید کننده برق در خودرو است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی وظیفه برق رسانی به خودرو و شارژ مجدد باتری را به انجام می رساند. در صورتی که دینام در خودرو وجود نداشت باتری پس از استفاده برای روشن شدن خودرو و برق رسانی به دیگر قسمت های آن خالی می شد و عملاً کارکرد دیگری نداشت. از آنجایی که برق ذخیره شده در باتری خودرو برای دیگر مصارف مانند چراغ ها، بخاری، کولر و... کافی نیست عملاً وظیفه تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز آنها بر عهده دینام است.
دینام معمولاً به وسیله یک تسمه که به تسمه دینام معروف است به موتور و میل متصل می شوند و با دوران آنها به چرخش درآمده و انرژی مکانیکی مورد نیاز برای تبدیل به انرژی الکتریکی را کسب می کنند. دینام از قطعاتی مانند پولی، پروانه خنک کن، درپوش جلو، روتور، استاتور، دیود، آفتامات، بلبرینگ، پوسته انتهای، زغال دینام و کالکتور تشکیل شده اند. همچنین دینام معولا در جلوی موتور قرار می گیرد. در گذشته دینام به صورت جداگانه توسط یک تسمه به موتور متصل می شد اما در خودروهای امروزی اکثر قطعاتی که نیاز دارند که انرژی مکانیکی از موتور دریافت کنند یا یک تسمه مشترک به آن متصل می شوند. دینام نیروی الکریکی متناوب را از طریق الکترومغناطیس و از طریق رابطه استاتور و روتور تولید می کند؛ این برق تولید شده به باتری هدایت می شود و ولتاژ را برای اجرای سیستم های مختلف الکتریکی ماشین فراهم می کند. به دلیل ایجاد حرارت زیاد در جریان تولید نیروی الکتریکی توسط دینام بدنه آن را معمولاً از جنس آلومینیوم می سازند تا حرارت را به سرعت منتقل کند. همچنین برای تسریع این فرایند بر روی عقب و جلوی دینام دریچه های وجود دارد که هوای گرم را از طریق پروانه خنک کننده موجود در داخل دینام به خارج منتقل می کنند. دینام از چه اجزایی تشکیل شده است؟ کار دینام بر اساس قوانین فیزیک به این شکل است که با استفاده از قوای مغناطیسی، جریان القایی تولید میکند. یک دینام به شکل ساده از ۷ بخش اصلی تشکیل شده است که هر یک نقشی را در تولید برق مورد نیاز اتومبیل ایفا میکنند. اجزای تشکیل دهنده دینام عبارتند از: ۱-پوسته دینام ۲-استاتور (بالشتک دینام) ۳-روتور (آرمیچر دینام) ۴-دیود ۵-آفتامات ۶-زغالها و جازغالی ۷-پولی و پره خنککننده ۷-قرقره و بلبرینگ انواع دینام خودرو دینام خودرو در انواع دو ذغال و سه ذغال موجود است. آفتاماتهای موجود در دینام خودرو نیز به دو دسته سه قرقره و یک قرقره تقسیمبندی میشود. دینام 2 ذغال با آفتامات سه قرقره و دینام سه ذغال با آفتامات یک قرقره کار میکند. همچنین امروزه در موتور خودروهای جدید میتوان نوع دیگری از دینام خودرو را دید که به آن آلترناتور گفته میشود. دینامهای قدیمی در دورهای پایین قادر به تولید جریان برق کافی برای خودرو نبودند و بههمین جهت اگر مدت زمان طولانی خودرو در جا کار میکرد از لحاظ برقی دچار کمبود میشد. این مشکل در دینامهای آلترناتور حل شده و بههمین خاطر مشکل شارژ باتری خودروها تا حدود زیادی رفع شدهاست. نشانههای خرابی دینام خودرو نشانههای زیادی در خودرو وجود دارد که با دیدن آنها میتوانید به خرابی دینام خودروی خود پی ببرید: چراغ هشدار دهنده دینام: مروزه در صفحه کیلومتر خودروهای جدید، چراغ اخطار بهعنوان یک چراغ مخصوص به دینام خودرو تعبیه شدهاست. درصورتیکه دینام خودروی شما بهدرستی کار نکند یا کلا از مدار خارج شود چراغ دینام روشن خواهد شد. ممکن است با استفاده از رادیو پخش، چراغهای خودرو یا برفپاککن، چراغ اخطار دینام روشن شود. توصیه میکنیم در این گونه موارد با خاموش کردن تجهیزات موردنظر سعی کنید تا اولین تعمیرگاه با خودروی خود مدارا کنید. ولی بهتر است تعمیر و بازدید دینام خودرو را به بعد موکول نکنید؛ زیرا ممکن است نوسان جریان حاصل از خراب کار کردن دینام یا کار نکردن آن آسیبهای جدی به سیستم برق خودروی شما بزند. چراغهای کم نور خودرو: از آنجایی که مصرف عمده چراغها از طریق دینام خودرو تامین میشود، کم نور بودن آنها باید شما را به فکر بررسی مدار برقی خودرو و در ابتدای آن باتری و دینام بیندازد. خوابیدن باتری: اگر در ابتدای روز برای استارت زدن خودرو با مشکل خوابیدن باتری روبهرو شدهاید، به احتمال بسیار قوی مشکل از باتری یا دینام است. احتمال اول این است که عمر باتری شما به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کنید. احتمال دوم خوب کار نکردن یا کار نکردن دینام خودرو برای شارژ مجدد باتری است. توصیه میشود پیش از تعویض باتری، احتمال دوم را نیز بررسی کنید. صدا و بوهای عجیب و غریب: صداهای عجیب و غریب از موتور خودروی شما ممکن است مربوط به دینام باشد که شل بودن یا سفت بودن بیش از حد و همچنین پوسیده بودن آن باعث افت کارکرد دینام خودرو خواهد شد. همچنین بوهای شبیه به بوی سوختگی ممکن است مربوط به سوختگی بالشتکها یا زغالهای داخل دینام خودرو باشد.
شایعترین خرابیهای دینام خودرو شایعترین خرابیهای دینام خودرو مواردی هستند که بهتر است با آنها آشنایی داشته باشید تا در زمان خرابی دینام خودروی خود بدانید که چه اتفاقی افتاده و در چه سطحی نیاز به تعمیر دارد. – درست کار نکردن تسمه دینام: این مورد میتواند بر اثر شل بودن بیش از حد یا سفت بودن بیش از حد تسمه اتفاق بیفتد. در مواردی پوسیده بودن و پاره شدن تسمه خودرو نیز باعث وجود مشکلاتی خواهد شد که باید تسمه را رگلاژ یا تعویض کرد. – از بین رفتن ذغال دینام که بر اثر کار کردن زیاد یا گاهی بر اثر حرارت بسیار بالا اتفاق میافتد. با تعویض مجدد ذغالهای دینام مشکل حل شده و دینام میتواند بهطور کامل با حداکثر راندمان کار خود را ادامه دهد. خراب شدن آفتامات: به احتمال زیاد با خراب شدن این قطعه که کنترل کننده نوسانهای جریان برق در خروجیهای دینام است، دچار نوسانات شدید در برق خودرو خواهید شد. در این شرایط با تعویض آفتامات، دینام میتواند به کار کردن خود ادامه دهد. – سوختن سیم پیچ داخلی یا بالشتکها که بر اثر کار کردن بیش از حد یا در برخی از موارد بهدلایل بالا اتفاق میافتد. با تعمیر و تعویض قطعه این مشکل را حل کرده یا در صورت نیاز دینام خودرو را تعویض کنید. چند توصیه در مورد دینام خودرو اگر وسایل و تجهیزاتی در خودروی خود دارید که از برق خودرو بیش از حد استاندارد استفاده میکنند (مانند سیستم صوتی یا چراغهای اسپرت با مصرف بالا) بهتر است باتری با مشخصات فنی متناسب با آنها انتخاب کنید تا از فشار بیش از حد به دینام جهت شارژ همیشگی پیشگیری شود. درصورتیکه ظرفیت باتری پایین باشد تجهیزات برقی شما بهطور دائم از باتری مصرف میکنند و دینام خودرو نیز همیشه در حال شارژ و فعالیت است؛ بنابراین از عمر آن کاسته خواهد شد. – در شرایط ترافیکی و روزهای خیلی گرم استفاده از کولر بهطور مداوم میتواند به دینام خودروی شما آسیب برساند. توصیه میشود اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید بهتر است اندکی نیز به فن کولر خود استراحت بدهید. – زمانی که خودروی شما بهصورت درجا در حال کار کردن است، از فشار دادن پدال گاز بهطور مداوم و بالا بردن دور موتور بیش از 2000 دور در دقیقه خودداری کنید. این کار میتواند به دینام خودروی شما آسیب وارد کند.
دیدگاه ها (0)